Sunday 4 November 2012

BMM3116: Ciri-ciri Sastera Remaja


SASTERA REMAJA
bahan bacaan sastera kreatif yang tercetus daripada pengamatan, pengalaman dan kreativiti pengarang yang relevan dgn pertumbuhan dan perkembangan psikologi remaja yang berusia sekitar 12-20 tahun

CIRI-CIRI SASTERA REMAJA
  • Relevan dgn pertumbuhan & pkmbangan psikologi & psikososial remaja
  • Tgkatkan pgalaman & pgetahuan remaja.
  • Mengajak remaja berfikir scr rasional & kritis
  • Rangsang minat & berupaya mghidupkan daya imaginasi & daya cipta.
  • Dpt tampilkan watak2 teladan yg boleh mpkayakan kesedaran org ramai thadap lingkungan kehidupan, kesihatan & mbina wawasan terhadap ramaja.
  • Ada nilai murni yg dpt menyumbang kpd pglahiran insan yg seimbang dr rohani, jasmani & intelek.
  • Meneroka kpd isu multicultural ttp x mjdi  streotaip yg teroka dunia remaja yg ada budaya yg berlainan ttp dpt diaplikasi ke dalam budaya lokal & mbangunkan dalam konteks kehidupan msyrakt Melayu.
  • Unsur2 yg lbh mcabar, ada kelompok yg ttindas, bincang ttg suara bisu yg patut diperdengarkan, ada perspektif yg tepat & x bias.
  • Guna bhs yg sederhana & mudah difahamu tp arasnya lbh tinggi drpd sastera kanak-kanak.
  • Diselitkan dgn adegan romantis dan cinta.
  • Konsep realiti kehidupan spt ada bidang politik, falsafah, pembangunan diri remaja.

Saturday 3 November 2012

BMM3116: Kaedah Untuk Kesusasteraan Melayu


KAEDAH STRUKTURAL
·      Tujuan faham aspek kesusasteraan, sturktur & binaannya
·      Tidak pentingkan pghayatan/penikmatan
·      Analisis dari sudut pmbinaan/strukturnya
·      Guna kaedah induktif bagi mgkaji elemen struktur
·      Sesuatu itu wujud scr bebas bersendirian

CIRI KAEDAH STRUKTURAL :
  • Perhubungan antara struktur kesusasteraan seperti tema, plot, watak perwatakan, latar, teknik, gaya bahasa, sudut pandangan yang akan bentuk kesuluruhannya.
  • Guna pendekatan induktif
  • Dibimbing cari objektif tertentu elemen struktur
  • Unsur struktur dikenal dulu sebelum pengajaran dimulakan
  • Banyak dipandukn olh guru
  • Bahan bantu mengajar tidak dipentingkn
  • Kaedah yang sesuai di peringkat tinggi


KAEDAH MENGALAMI MENGHAYATI
·      Tekankan apa yg dialami oleh pmbaca
·      Sejauh mana pmbaca dpt mghayati rakaman penulis melalui bhs yg disampaikn.
·      Tekankan penikmatan
·      Aspek sasatera yg dikaji perlu dirasai & dihayati
·      Guna semua pgalaman murid bg mdpat sesuatu pgalaman baharu.
·      Bbm penting utk suburkan imaginasi
·      Buat simulasi agr wujud kefahaman mdlm
·      Boleh beri kepuasan & tinggalkn kesan yg mdlm di jiwa murid.
·      Guna pgalaman utk buat tanggapan karya

CIRI KAEDAH MENGALAMI MENGHAYATI
  • Pengalaman murid diutamakan
  • Bimbing murid & dapatkn emosi & pgalaman drpd karya
  • Objektif terakhir ialah penikmatan & pghayatan.
  • Bbm & teknik pyoalan mambantu guru capai objektif
  • Murid diberi peluang bca karya dahulu dlm masa ttntu utk dptkan kesan pghayatan
  • Elemen struktur akn disentuh scr x lgsung
  • Dilatih guna fikiran dgn kritis & kreatif
  • Aktvt murid bersama bimbingan guru amat penting – murid melakonkn sendiri & bncng persoalan tertentu yg wujud dlm fikiran tnpa ditetapkn olh guru.
  • Bbm amat penting. 
  • Dpt wujudkn sebuah kelas yg aktif


KEADAH BERFOKUS
  • Fokus pd kandungan & isi pelajaran
  •  2 tumpuan :
  • Tumpuan Utama : FOKUS UTAMA
  • Tumpuan Kedua : Fokus Sampingan (lbh drpd 1 & utk bantu & kuatkn fokus utama)
  • FOKUS UTAMA : Pkara paling menonjol dlm karya yg mahu diberi penekanan
  • FU & FS boleh bertukar ganti
 
KAEDAH GLOBAL
·      kaedah mudah spt simulasi khasnya bdrama.
·      Mesti bsesuaian dgn thp keupayaan murid & situasi murid krn meliputi kesesuaian tatacara kehidupan (permainan) kanak2.
·      kaedah ini dilakukan secara bebas.

PELAKSANAAN KAEDAH GLOBAL

  1. Murid membaca dan menghayati karya sastera yang diberikan oleh guru.
  2. Guru meminta murid mencari persoalan yg menarik dalam karya sastera.
  3. Dalam suasana informal guru meminta murid berlakon dan melakukan gaya aktiviti di atas untuk lakonkan watak.
  4. Guru boleh mengadakan aktiviti seperti:-
  • lakonan berasaskan gambar
  • lakonan berasaskan skrip
  • lakonan guna topeng
  • lakonan guna cerita berlagu
 
KRITERIA MENILAI KARYA GUNA KAEDAH GLOBAL
  • Meneliti sesuatu aspek karya secara menyeluruh, bukannya terpisah-pisah.
  • Melihat hubungan elemen atau komponen yang membina karya
  • Elemen atau komponen karya dinilai secara impression, am dan spontan.
  • Penilaiannya adalah bersifat subjektif
  • Kajian atau penilaian boleh dilakukan secara separuh global sebelum menjurus kepada aspek khusus yang hendak dikaji.



 "Kenali Saya Di Sini"