APLIKASI TEKNIK DALAM BILIK DARJAH
Teknik yang digunakan oleh guru dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran yang saya lihat ialah teknik bercerita, teknik menghafaz dan latih
tubi, teknik brainstorming, teknik main peranan dan teknik bersoal jawab.
Pertama sekali guru mengaplikasikan teknik bercerita dengan mencerita cerita
Gagak dengan Helang kepada murid-murid. Jalan cerita yang diceritakan oleh guru
tidak jauh lari daripada teks yang diedarkan kepada murid-murid.
Selesai
bercerita guru menggunakan teknik brainstorming. Guru mengemukakan soalan
berbentuk pendapat. Soalan berbentuk pendapat selalunya jawapan yang diberi
oleh murid boleh diterima dan pelru diterima oleh guru. Seandainya jawapan yang
diberi kurang memuaskan, guru akan menerima dan membetulkannya kemudian. Soalan
yang dikemukakan oleh guru ialah, “Jika awak adalah Si Gagak, apakah yang awak
akan lakukan untuk mendapat semula kerang tersebut?” Soalan berbentuk andaian
seperti yang dikemukan oleh guru tersebut, pasti jawapan yang diberi oleh murid
adalah umum dan kebanyakkannya boleh diterima.
Sebelum
itu, guru juga menggunakan teknik main peranan. Guru memilih murid secara rawak
dan menyuruh murid melakonkan watak-watak dalam Gagak dengan Kerang tanpa
merujuk teks yang diberi. Teknik ini secara tidak langsung dapat menceriakan
situasi di dalam bilik darjah.
Guru
juga menggunakan teknik soal jawab dalam pengajarannya. Secara umumnya, hampir setiap
guru akan menggunakan teknik ini di dalam pengajaran mereka. Teknik ini
membolehkan murid-murid berfikir dengan aktif untuk menjawab soalan-soalan
guru. jelas saya katakan, sepanjang sesi pengajaran, guru tidak lepas untuk
bersoal jawab dengan murid-murid. Teknik ini kerap kali digunakan oleh guru
dalam pengajarannya.
Akhir
sekali, teknik menghafaz dan latih tubi. Setelah guru selesai bercerita,
murid-murid diminta membaca petikan yang diedarkan kemudian murid diminta
menyusun kad-kad gambar yang disediakan berdasarkan jalan cerita Gagak dengan
Kerang mengikut kronologi. Seterusnya murid diminta mencari kata-kata kunci
berdasarkan teks. Murid akan mengimbas kembali cerita dan memilih kad-kad
imbasan perkataan yang sesuai dengam gambar dan menyusunnya mengikut jalan
cerita.
Kaedah
yang digunakan oleh guru dalam bilik darjah ialah kaedah ajuk-hafaz dan kaedah
psikologi. Kaedah ajuk hafaz digunakan apabila murid mengajuk-hafaz cara guru
menyampaikan cerita dan intonasi guru dalam menyampaikan cerita tersebut. Murid
membentuk kumpulan dan membacanya seperti guru mereka dengan intonasi yang
betul.
Kaedah
kedua ialah kaedah psikologi iaitu guru ada menyoalkan soalan yang membentuk
pengambaran fikiran dan asosiasi idea. Guru menyoal murid tentang “Sekiranya
mereka ialah Si Gagak, apakah yang akan mereka lakukan?”. Soalan ini secara
tidak langsung mewujudkan asosiasi idea murid terhadap apa yang akan mereka
lakukan seandainya mereka Si Gagak. Penggunaan alat-alat bantu mengajar
langsung tidak dapat dinafikan, guru tersebut sememangnya menggunakan bahan
bantu mengajar dalam pengajarannya.
Manakala
pendekatan yang diaplikasikan leh guru dalam pengajaran dan pembelajaran ialah
pendekatan secara induktif. Jelas saya katakan, guru tersebut sememangnya
berjaya menyediakan struktur isi yang
hendak disampaikan dalam bilik darjah. Setiap perkara yang dilakukan oleh guru
telah menyediakannya dengan tersusun dan terancang. Pengajaran berlangsung dari
aras mudah ke sukar, dari perkenalan perkataan-perkataan dan melengkapkannya
menjadi ayat tunggal yang lengkap.
Selain
itu, strategi persoalan juga dibina oleh guru untuk membina konsep yang hendak
dipelajari. Contohnya, guru ingin mengajar tentang ayat tunggal, guru
mengenalkan murid dengan perkataan-perkataan kemudian menyuruh murid
melengkapkan ayat-ayat tunggal yang disediakan. Untuk menjadikan sesi
pengajaran dan pembelajaran bertambah menarik, guru telah menyediakan sebuah
cerita untuk menjadikan pengajaran lebih menarik. Di akhir pengajaran, murid
dapat menguasai konsep ayat tunggal.
Sudah
pasti guru tersebut juga berjaya merancang aktiviti yang hendak dilakukan
dengan baik. Guru bermula dengan bercerita kemudia murid mengajuk cara
penceritaan guru. Seterusnya mengadakan main peranan untuk menguji intonasi dan
cara penyampaian murid secara spontan. Berikutnya, guru mula membawa murid
untuk mengenali ayat tunggal dengan mengenali kata-kata kunci setiap kad-kad
gambar, seterusnya melengkapkan ayat-ayat tunggal yang disediakan.
Bahan-bahan bantu
mengajar disediakan oleh guru dengan baik dan langkap. Murid-murid tertarik
dengan bahan-bahan yang disediakan malahan memberi kerjasama yang baik kepada
guru. Pada masa yang sama, guru tersebut juga sentiasa membimbing dan
menghulurkan bantuan kepada murid-murid yang menghadapi masalah. Jelaslah
bahawa, guru ini menggunakan pendekatan induktif dalam pengajarannya.
No comments:
Post a Comment