Penilaian
Penilaian merupakan satu
proses atau aktiviti yang bersistematik bagi memperoleh maklumat yang berguna
dalam menentukan sesuatu prestasi. Dalam KBSR penilaian merupakan satu proses
untuk menguji, mengukur dan membuat pertimbangan mengenai kebolehan atau
kemahiran dan kefahaman murid berdasarkan objektif pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian terbahagi kepada tiga jenis aktiviti iaitu penilaian mengesa
penguasaan, penilaian mengesan kemajuan dan penilaian mengesan pencapaian.
Penilaian mengesan penguasaan dijalankan ketika guru berada di dalam bilik
darjah. Tujuan utamanya adalah untuk mengesan kelemahan penguasaan murid dalam
sesuatu kemahiran bahasa yang sedang diajarkan supaya kelemahan itu dapat
dibetulkan dengan serta-merta.
Penilaian mengesan
kemajuan biasa dilakukan selepas beberapa kemahiran dalam sesuatu topik telah
selesai diajarkan. Penilaian ini bertujuan untuk mengesan kemajuan murid
tentang kemahiran-kemahiran yang telah dipelajari supaya dapat menentukan siapa
yang memerlukan aktiviti pengayaan dan pemulihan. Manakala penilaian mengesan
pencapaian dijalankan selepas guru telah mengajar beberapa topik pelajaran,
biasanya dalam tempoh satu penggal. Tujuannya adalah untuk mengesan pencapaian
murid dalam beberapa topik pelajaran untuk menentukan kedudukan murid-murid
dalam kumpulan masing-masing.
Ketiga-tiga aktiviti
penilaian tersebut boleh digolongkan kepada dua jenis iaitu penilaian formatif
dan penilaian sumatif. Penilaian formatif melibatkan penafsiran yang sistematik
yang dilakukan sepanjang pengajaran dan pembelajaran sebaik sahaja guru dapat
mengesan tahap penguasaan sesuatu unit kemahiran pelajaran muridnya. Penilaian
ini juga menggunakan pemerhatian, latihan dan senarai semak untuk mengesan
dengan segera sama ada murid telah menguasai sesuatu kemahiran yang sedang
diajar. Guru boleh menggunakan maklumat yang diperoleh untuk membimbing murid
serta membaiki kelemahan ketika pembelajaran berlangsung.
Ketika melaksanakan
penilaian ini, guru perlu menentukan unit atau tajuk pembelajaran. Kemudian,
menentukan tahap atau peringkat pencapaian yang dikehendaki. Seterusnya,
menyusun perkara-perkara yang akan diuji dalam unit. Berikutnya, membina
item-item ujian dan akhir sekali mengesyorkan langkah-langkah pemulihan,
pengukuhan dan pengayaan bagi kemahiran yang berkaitan.
Penilaian sumatif ialah
penilaian yang mengukur pencapaian terhadap objektif yang luas dan merangkumi
kesemua tajuk serta bidang yang diajar dalam satu jangka masa tertentu.
Penilaian ini membolehkan guru menentukan pencapaian objektif pengajaran di
samping dapat menilai pencapaian murid.
Penilaian
ini dijalankan dengan menggunakan ujian kertas-pensel, kemahiran amali atau
soal jawab secara lisan. Sebaik sahaja selesai memeriksa jawapan murid, markah
dan gred akan diberi. Maklumat daripada
penilaian sumatif boleh diguna oleh guru untuk menentukan tahap pencapaian
murid seterusnya menentukan murid yang memerlukan pemulihan atau pengayaan.
No comments:
Post a Comment