Konsep
:
- Kajian saintifik berasaskan fakta / bukti
Prinsip
:
- Persoalan – kemukakan soalan yg signifikan
- Teori – hbgkn kajian dgn teori
- Kaedah – gunakan kaedah yg sesuai
- Alasan – kemukakan alasan yg koheran
- Generalisasi – buat generalisasi / extend result
- Pemeriksaan – sediakan pemeriksaan yg profesional
Tujuan
:
- Tambah baik - Bina pengetahuan menambahbaik amalan pendidikan
- Keputusan – fhmi proses pdidikn & buat kptsn tepat
- Maklumat – sediakan mklmt yg benar utk kegunaan & rujukan phk bkepentingan
- Panduan – jadi penduan buat kptsn & usaha di b/d , sek & sis scr accountibility.
- Bahan Sumber – sediakan bhn sumber kajian pendidikan yg pel & mudah diakses
Ciri-ciri
Penyelidikan :
- Objektif
- Tepat
- Verifikasi (ujian)
- Penjelasan
- Empirikal
- Penjelasan logik (penjelasan berdasarkan data)
- Rumusan (rumusan berdasarkan data)
Etika
Penyelidikan :
- Hbgn baik dgn subjek/respondan
- Bersikap jujur
- Bsikap amanah
- Menjaga kerahsiaan
- X buat plagiat
- X myebabkn kemudaratan / kecederaan fizikal mahupun mental
- X palsukan / rahsiakan data
- X mcerap tgkah laku tsmbunyi
Pendekatan
Penyelidikan :
- Kuantitatif (possitivist)
- Kualitatif (interpretatif)
- Gabungan ant kuantitatif dan kualitatif
Fungsi
Penyelidikan :
- Asas (basic)
- Gunaan (applied)
- Penilaian (evaluation)
- Tindakan (action)
Batasan
Dalam Penyelidikan :
- Legal & ethical concerns
- Public institutions (institusi awam)
- Program vartability
- Diversity (kepelbagaian)
- Complexity Of Research Problems (Kerumitan)
- Methodological difficulties (mslh dlm kaedah dlm penyelidikan)
Jenis-jenis
Penyelidikan :
- Penyelidikan asas
- Penyelidikan gunaan
- Penyelidikan tindakan
- Penyelidikan penilaian
"Kenali Saya Di Sini"
No comments:
Post a Comment