Thursday 7 June 2012

BMM3113 Penyelidikan Tindakan: Konsep

Konsep :
  • Kajian saintifik berasaskan fakta / bukti

Prinsip :
  • Persoalan – kemukakan soalan yg signifikan
  • Teori – hbgkn kajian dgn teori
  • Kaedah – gunakan kaedah yg sesuai
  • Alasan – kemukakan alasan yg koheran
  • Generalisasi – buat generalisasi / extend result
  • Pemeriksaan – sediakan pemeriksaan yg profesional

Tujuan :
  • Tambah baik - Bina pengetahuan menambahbaik amalan pendidikan
  • Keputusan – fhmi proses pdidikn & buat kptsn tepat
  • Maklumat – sediakan mklmt yg benar utk kegunaan & rujukan phk bkepentingan
  • Panduan – jadi penduan buat kptsn & usaha di b/d , sek & sis scr accountibility.
  • Bahan Sumber – sediakan bhn sumber kajian pendidikan yg pel & mudah diakses

Ciri-ciri Penyelidikan :
  • Objektif
  • Tepat
  • Verifikasi (ujian)
  • Penjelasan
  • Empirikal
  • Penjelasan logik (penjelasan berdasarkan data)
  • Rumusan (rumusan berdasarkan data)




Etika Penyelidikan :
  • Hbgn baik dgn subjek/respondan
  • Bersikap jujur
  • Bsikap amanah
  • Menjaga kerahsiaan
  • X buat plagiat
  • X myebabkn kemudaratan / kecederaan fizikal mahupun mental
  • X palsukan / rahsiakan data
  • X mcerap tgkah laku tsmbunyi

Pendekatan Penyelidikan :
  • Kuantitatif (possitivist)
  • Kualitatif (interpretatif)
  • Gabungan ant kuantitatif dan kualitatif

Fungsi Penyelidikan :
  • Asas (basic)
  • Gunaan (applied)
  • Penilaian (evaluation)
  • Tindakan (action)

Batasan Dalam Penyelidikan :
  • Legal & ethical concerns
  • Public institutions (institusi awam)
  • Program vartability
  • Diversity (kepelbagaian)
  • Complexity Of Research Problems (Kerumitan)
  • Methodological difficulties (mslh dlm kaedah dlm penyelidikan)

Jenis-jenis Penyelidikan :
  • Penyelidikan asas
  • Penyelidikan gunaan
  • Penyelidikan tindakan
  • Penyelidikan penilaian

"Kenali Saya Di Sini"

No comments:

Post a Comment