KONSEP PENDEKATAN
Mengikut Kamus Dewan pendekatan
merupakan cara atau langkah-langkah yang diambil bagi memulakan dan
melaksanakan sesuatu tugas seperti mengatasi masalah. Pendekatan boleh
dimaksudkan sebagai kaedah atau cara sesuatu tugasan itu dilaksanakan.
Pendekatan di dalam bidang pendidikan merujuk kepada satu set teori
pembelajaran yang beraksiomatik dan diamalkan dalam pengajaran sesuatu mata
pelajaran berdasarkan kepada objektifnya. Beraksiomatik di sini membawa maksud
sebagai kenyataan yang diberikan tidak memerlukan bukti dan alasan.
Di
dalam konteks pendidikan, konsep pendekatan bermakna cara mendekati sesuatu
iaitu merujuk kepada cara bagaimana sesuatu mata pelajaran diajarkan untuk
mencapai objektifnya. Sebagai guru yang mengajarkan sesuatu kepada
murid-muridnya mestilah mengetahui terlebih dahulu latar belakang mereka. Hal ini
kerana, dengan mengetahui latar belakang mereka, guru tersebut dapat memilih
dan merancang pengajarannya dengan menggunakan pendekatan yang sesuai. Guru
tidak boleh menggunakan pendekatan yang sama terhadap murid yang berlainan. Hal
ini dikhuatiri proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan tidak
berkesan iaitu tidak mencapai objektif. Sekiranya guru dapat mengenal pasti
sifat atau keperluan murid-muridnya, maka guru tersebut akan dapat memilih dan
menggunakan pendekatan yang sesuai, tepat dan betul supaya proses pengajaran
dan pembelajaran berlaku secara efektif.
Pendekatan
pengajaran yang berasaskan pengelolaan murid adalah seperti pendekatan
individu, pendekatan pasangan, pendekatan kumpulan, pendekatan kelas,
pendekatan kelas bercantum dan sebagainya. Pendekatan yang dimaksudkan di sini
tidak menyentuh tentang kaedah yang boleh digunakan dalam pengajaran. Guru
adalah bebas memilih kaedah yang difikirkan wajar bagi setiap pendekatan
tersebut.
Berdasarkan kriteria bagaimana isi
pelajaran disampaikan maka terdapatlah pendekatan induktif, pendekatan
deduktif, pendekatan eklektik, pendekatan dari segi isi mudah ke isi susah dan
pendekatan dari isi maujud ke isi abstrak.
Pendekatan yang memberi tumpuan
kepada pengajar disebut sebagai pendekatan memusatkan guru manakala pengajaran
yang mementingkan murid disebut sebagai pendekatan memusatkan murid.
Kaedah-kaedah yang seiring dengan pendekatan yang memusatkan guru adalah
seperti kaedah syarahan dan kaedah demonstrasi manakala kaedah-kaedah
pengajaran yang selari dengan pendekatan pengajaran yang memusatkan murid
adalah seperti kaedah menyelesaikan masalah, kaedah bermain dan kaedah
perbincangan kumpulan.
Terdapat juga pendekatan-pendekatan
yang digunakan untuk mengajar beberapa mata pelajaran mengikut tema-tema
pelajaran. Contohnya pengajaran dalam Alam dan Manusia menggunakan perdekatan
interdisiplin atau pendekatan bersepadu. Hal ini adalah kerana beberapa mata
pelajaran seperti Sejarah, Geografi dan Kesihatan digabungkan menjadi suatu
mata pelajaran yang baharu. Pendekatan ini adalah sama dengan pengajaran Sains
Panduan di mana Biologi, Fizik serta Kimia digabungkan dan diajar mengikut
tema-tema tertentu.
Pendekatan Induktif
Pendekatan Indukif ialah pendekatan yang melibatkan
aktiviti mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat kemudian membuat
generalisasi dan kesimpulannya. Maksudnya di sini ialah menggunakan pendekatan
dengan mengemukakan contoh yang khusus kepada murid-murid kemudian murid-murid
akan berfikir seterusnya akan membuat generalisasi atau kesimpulan umum yang
berkaitan dengan contoh tersebut. Perkara ini dapat membimbing murid-murid
memerhati, mengkaji, mengenal pasti prinsip atau fakta penting yang terkandung
dalam setiap contoh itu. Dengan cara ini, murid-murid mudah ingat dan faham
dengan isi pengajaran guru kerana dengan membuat teori atau kesimpulan umum
tersebut murid mudah mengingati dan mengaplikasikannya semasa menjawab
peperiksaan.
Pendekatan Deduktif
Pendekatan
kedua ialah pendekatan Deduktif.
Pendekatan Deduktif boleh ditakrifkan sebagai sesuatu pendekatan mengajar yang
bermula daripada sesuatu atau beberapa rumus, prinsip, hukum, teorem atau
peraturan diikuti dengan aplikasinya ke atas contoh-contoh yang khusus. Guru
memberikan rumus, prinsip, hukum, teorem atau peraturan tertentu kepada murid
dan mengajarnya kepada murid sehingga murid memahami, kemudian murid akan
mengaplikasikannya atau menggunakannya sebagai proses menyelesaikan masalah
dalam Matematik.
Kadang
kala pendekatan deduktif ini juga digunakan untuk mendapatkan kesimpulan atau
generalisasi yang baharu daripada rumus, prinsip, hukum, teorem atau peraturan
yang telah diketahui. Maksudnya di sini ialah daripada rumus, prinsip, hukum,
teorem atau peraturan tertentu, murid-murid dapat memahami sesuatu yang baharu.
Mereka mungkin memperoleh idea yang baharu bagi menyelesaikan sesuatu
permasalahan. Daripada idea atau pemahaman yang baharu itu boleh dibentuk
rumus, prinsip, hukum, teorem atau peraturan yang baharu asalkan tidak
terpesong daripada konsep masing-masing.
Dalam
pendekatan deduktif ini, guru memberitahu murid objektif pada peringkat awal.
Murid dibimbing mengingat hukum, prinsip, teorem atau peraturan yang berkaitan
untuk membolehkan mereka menyelesaikan masalah atau mendapatkan kesimpulan yang
baharu.
Pendekatan Eklektik
Seterusnya
ialah pendekatan eklektik.
Pendekatan ini adalah satu pendekatan yang diwujudkan hasil daripada gabungan
dua atau beberapa pendekatan. Segala ciri-ciri baik yang terdapat dalam
pendekatan tertentu akan digabung dan digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran tertentu. Pendekatan ini sesuai digunakan untuk kelas-kelas yang
terdiri daripada murid-murid yang pelbagai kebolehan.
Pengajaran
eklektik amat penting dalam membantu meningkatkan kemahiran mengeja dan juga
kemahiran membaca dalam kalangan kanak-kanak.
Pendekatan eklektik juga digunakan apabila sesuatu pengajaran memerlukan
guru menggunakan berbagai-bagai pendekatan tidak hanya dengan penggunaan satu
bidang pendekatan yang mirip kepada satu teori sahaja.
Pendekatan Komunikatif
Berikutnya
ialah pendekatan komunikatif. Pendekatan
ini berfokuskan kepada aktiviti berinteraksi dan berkomunikasi. Selain itu,
pendekatan ini menekankan makna di dalam proses pengajaran. Dialog yang
digunakan adalah tertumpu pada fungsi komunikasi sahaja. Di dalam pendekatan
ini, konteks dan situasi sangat dipentingkan. Pada masa yang sama, percubaan
untuk berkomunikasi amatlah digalakkan. Terjemahan boleh diterima dengan syarat
murid-murid mendapat faedahnya. Bahasa pula diperolehi melalui proses cuba dan
ralat.
Selain
daripada pendekatan induktif, pendekatan deduktif, pendekatan eklektik dan
pendekatan komikatif, terdapat juga pendekatan-pendekatan seperti pendekatan
situasi, pendekatan psiko-linguistik, pendekatan terjemahan dan pendekatan
nahu. Pendekatan-pendekatan ini timbul berasaskan teori-teori pembelajaran yang
berbentuk mentalis atau behavouris. Contohnya jika kita mengikut teori mentalis
atau kognitif maka pendekatan yang digunakan adalah seperti pendekatan
terjemahan dan pendekatan nahu. Bagi teori behavouris atau S-R maka pendekatan
pengajaran yang digunakan adalah pendekatan komunikasi dan situasi.
Rumusan
yang boleh dibuat ialah pendekatan merupakan sesuatu yang agak umum dan
seolah-olahnya menunjukkan sesuatu haluan tetapi tidak menerangkan bagaimana
caranya untuk menuju haluan itu. Cara-cara yang digunakan untuk menuju arah
yang ditetapkan oleh sesuatu pendekatan pengajaran adalah kaedah-kaedah
pengajaran.
No comments:
Post a Comment