KONSEP STRATEGI
Strategi
pengajaran dan pembelajaran merupakan satu operasi yang melibatkan sebutan,
bacaan, tulisan dan mendengar.
Jika diperluas dari segi
pedagogi, konsep strategi merujuk pada satu set aksi pengajaran yang bertujuan
untuk mencapai matlamat yang diperlukan oleh guru. Strategi juga merupakan satu
aktiviti pengurusan dalam pengajaran. Selain itu konsep strategi ini merupakan
kaedah yang digunakan untuk mencapai matlamat pengajaran dan pembelajaran.
Pengabungjalinan
Kementerian
Pelajaran menyarankan strategi pengajaran dan pembelajaran yang digunakan
adalah untuk membina dan mengukuhkan minat murid-murid terhadap pembelajaran
serta membimbing mereka supaya bersedia menerima pelajaran seterusnya berupaya
pula meneruskannya sendiri.
Satu strategi yang telah
disarankan untuk mencapai taraf pencapaian murid yang maksimum ialah penggabungjalinan.
Strategi ini memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Beberapa kemahiran dapat dikuasai oleh murid. Malahan, strategi
ini mampu mengelakkan rasa bosan murid terhadap pembelajaran yang berlangsung.
Bahan-bahan yang digunakan ketika menjalankan strategi ini adalah daripada
unsur lain. Misalnya, mata pelajaran Sains, Kejadian Tempatan, Pendidikan Moral
dan Pendidikan Seni. Setiap ilmu dalam mata pelajaran lain akan digabungkan
ketika sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Tujuan penggabungjalinan
dijalankan di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ialah penguasaan kemahiran
secara serentak oleh murid-murid. Malahan bentuk pengajaran akan menjadi lebih
menarik dan berkesan. Murid juga dapat menggunakan kemahiran secara semula
jadi.
Prinsip-prinsip penggabungjalinan
ialah pengajaran yang mudah diubah dan bergantung pada matlamat dan objektif
yang hendak dicapai. Seseorang guru perlu mengetahui jenis dan berapa kemahiran
yang ingin digabungjalinankan. Guru juga perlu memastikan kemahiran fokus utama
dan fokus sampingan dirancang dengan sempurna. Pada masa yang sama, guru tidak
boleh mengetepikan kebolehan dan pencapaian murid yang diajar.
Penggabungjalinan
terbahagi kepada tiga bentuk iaitu penggabungjalinan kemahiran, penggabungjalinan
bahan dan penggabungjalinan aktiviti. Penggabungjalinan kemahiran ialah dalam
satu mata pelajaran terdapat beberapa kemahiran diajarkan misalnya, Bahasa
Melayu terdapat kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Selain itu,
pengajaran dalam satu mata pelajaran mengabungkan mata pelajaran lain misalnya
Pendidikan Muzik, Sains dan sebagainya.
Penggabungjalinan
aktiviti ialah mengabungkan dua aktiviti atau lebih mengikut keperluan dan
kesesuaian pengajaran. Selalunya aktiviti yang dijalankan merangkumi aspek
lisan, bacaan dan kefahaman dan tulisan. Untuk melaksanakan penggabungjalinan
ini, kita perlu merancang dengan aktiviti-aktiviti yang mempunyai urutan yang
baik
No comments:
Post a Comment