Pengayaan
Pengayaan adalah sejenis
aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar untuk memberi peluang kepada
murid mengembangkan sifat ingin tahu, semangat berdikari, daya kreativiti dan
semangat kepimpinan. Perkara ini
disediakan untuk semua murid sama ada untuk kumpulan cerdas, sederhana atau
lemah. Aktiviti pengayaan berlainan daripada aktiviti pembelajaran kemahiran
asas. Pengayaan diberi kepada murid selepas mereka berjaya menguasai kemahiran
asas tertentu. Murid menggunakan kemahiran asas yang dikuasai untuk menjalankan
aktiviti pengayaan. Aktiviti pengayaan akan meluaskan pengalaman dan
pengetahuan murid sejajar dengan kebolehan dan minat mereka dalam bidang
tertentu.
Objektif pengayaan ialah
murid dapat menggunakan kemahiran-kemahiran yang telah dikuasai dalam pelajaran
biasa untuk memperluaskan pengalaman dan pengetahuan mereka dalam pelajaran tertentu.
Selain itu, guru dapat melakukan kegiatan pembelajaran yang menarik dan
mencabar kebolehan murid. Malahan, aktiviti pengayaan dapat melahirkan daya
cipta melalui pemikiran dan kegiatan serta kebolehan untuk menilai sesuatu
hasil kerja sendiri. Pada masa yang sama, aktiviti ini dapat memupuk minat dan
menguasai bacaan luas dengan membuat rujukan terhadap pelbagai bahan dan sumber
pengetahuan. Secara tidak langsung, murid akan cenderung untuk belajar sendiri
dan berdikari untuk membolehkan mereka meneruskan pembelajaran seumur hidup.
Sebagai seorang guru,
kita perlu mengambil kira beberapa perkara semasa merancang aktiviti pengayaan.
Misalnya, guru perlu menggunakan daya usaha sendiri dan membuat kerja sendiri
serta hasilan kendiri. Guru juga harus memberi penekanan kepada aktiviti yang
bersifat kreatif dan eksperimental. Selain itu, guru boleh menggunakan kaedah
dan organisasi yang mudah diubah serta melibatkan pembacaan yang luas. Akhir
sekali, guru akan mestilah memberi peluang kepada murid bagi mengembangkan
sifat kepimpinan sosial.
Contoh-contoh aktiviti
yang boleh dijalankan di bawah program pengayaan ialah pembelajaran akses
kendiri, kerja projek, bacaan tambahan, permainan dan rekreasi, serta
pembelajaran berbantukan komputer.
No comments:
Post a Comment