Penyerapan
Penyerapan merupakan
satu proses penyebatian dan menyatupadukan pengetahuan atau unsur pengetahuan
daripada satu mata pelajaran lain sebagai isi pelajaran bagi sesuatu mata
pelajaran yang diajar. Dalam pengajaran Bahasa Melayu, unsur ilmu, nilai dan
kemahiran bernilai tambah seperti kemahiran berfikir, kemahiran belajar dan
kajian masa depan boleh diserapkan.
Penyerapan boleh dilihat
dalam dua aspek iaitu aspek pembelajaran dan aspek komunikasi. Penyerapan dalam
aspek pembelajaran boleh membantu murid untuk menambahkan kefahaman dan
kemahiran untuk mematuhi arahan serta peraturan melalui aktiviti yang
dijalankan. Selain itu, dapat membentuk sikap ingin menambah ilmu pengetahuan
dalam diri seseorang murid. Cara ini juga boleh membantu murid meluaskan ruang
untuk meneroka bidang ilmu yang mereka gemari. Seterusnya, murid akan dipupuk
dengan corak pemikiran yang terbuka dan sentiasa ingin tahu. Dalam aspek
pemikiran pula, murid dapat membentuk pemikiran yang rasional, logik, objektif
dan positif.
Penyerapan dalam aspek
komunikasi pula dapat membantu murid menguasai pengetahuan mengenai penggunaan
perbendaharaan kata, pemilihan laras bahasa, tatabahasa, kegunaan intonasi dan
perlakuan bukan bahasa yang lain mengikut konteks. Berikutnya, murid dapat
memahami dan menerima serta mengamalkan aspek-aspek nilai yang sesuai untuk
perkembangan diri. Seterusnya, menguasai dan mengamalkan tingkah laku yang
bersesuaian dan diterima oleh rakan sebaya dan masyarakat.
Penyerapan dalam KBSR
merangkumi dua perkara iaitu pengetahuan atau isi pelajaran dan nilai murni.
Bahan atau kandungan isi pelajaran daripada mata pelajaran lain seperti Agama
Islam, Pendidikan Seni, Pendidikan Moral dan sebagainya yang digunakan sebagai
isi kandungan dalam satu mata pelajaran untuk mata pelajaran lain. Pada masa
yang sama, terdapat juga pelbagai karya sastera seperti pantun, syair, sajak
dan gurindam. Di samping itu, diserapkan juga pengetahuan am dan hal ehwal
budaya (warisan dan kemasyarakatan).
Nilai murni boleh
diterapkan dengan pelbagai cara sepanjang pengajaran secara terancang dalam
aktiviti pembelajaran. Strategi utama untuk pembinaan nilai-nilai murni ialah
melalui aktiviti secara individu diikuti berkumpulan seterusnya kelas. Adakala
nilai murni tidak dinyatakan secara terus tetapi boleh disampaikan secara
terancang dalam satu waktu pengajaran dan pembelajaran. Pemupukan nilai murni
ini boleh dilakukan melalui aktiviti yang melibatkan murid secara aktif seperti
gerak kerja kumpulan dan kerja projek.
No comments:
Post a Comment