Aktiviti terapi Bermain
Sekumpulan
pelajar yang terdiri daripada lima orang pelajar yang menghadapi masalah dari
aspek psikososial. Antaranya ialah tidak bergaul antara satu sama lain, tidak
memberi respon ketika guru mengajar dan tidak mempunyai keyakinan untuk
berkomunikasi. Oleh sebab itu, perlaksanaan terapi bermain merupakan langkah
yang sesuai untuk membendung masalah ini. Di sini kami telah melaksanakan
aktiviti terapi bermain bagi menghadapi masalah ini.
Untuk
aktiviti Repo, aktiviti yang dilaksanakan adalah bermain permainan “Tiru Gaya
saya”. Guru akan menunjukkan contoh pergerakan atau gaya dan murid diminta
untuk meniru aksi guru. Seterusnya setiap murid akan menggayakan aksi mereka
yang tersendiri dan murid lain akan meniru gaya yang ditunjukkan itu. Aktiviti
ini dijalankan untuk meningkatkan kejelekitan sesama murid serta menghilangkan
rasa malu dalam diri mereka untuk bergaul dengan rakan mereka.
Aktiviti
pertama yang akan kami lakukan ialah, memberi murid bekas yang mempunyai pasir.
Setiap murid akan mendapat sebuah bekas khas. Seterusnya, murid diminta untuk
memasukkan tangan ke dalam bekas tersebut dan meramas pasir yang terdapat dalam
bekas itu. Guru akan menyoal setiap murid berkaitan apa yang mereka rasa
apabila menjalankan aktiviti tersebut. Setiap murid akan mendapat pasir yang
berlainan jenis dan mereka akan menyatakan pelbagai jenis rasa pada tangan
mereka ketika meramas pasir itu. Aktiviti ini akan menggalakkan murid berkongsi
pengalaman yang mereka lalui. Sesunguhnya, pengalaman setiap murid adalah
berbeza. Kemudian, mereka akan bersoal
jawab untuk mengetahui respon dan pengalaman rakan yang lain.
Aktiviti
diteruskan dengan releksasi. Kami akan memberikan mereka releksasi dengan
membasuh tangan dan berehat. Guru akan meminta murid berbual sesama mereka
mengenai perasaan dan pengalaman yang dirasai selepas menjalankan aktiviti
pertama.
Aktiviti
kedua adalah “Hasil Kerja Saya”. Dalam aktiviti ini, murid akan menerima sebuah
bekas berisi pasir dan jenis pasir adalah sama. Guru menerangkan langkah-langkah aktiviti. Murid diminta
untuk menghasilkan apa saja yang mereka fikirkan dengan menggunakan pasir yang
telah diberikan. Setiap murid akan menjalankan aktiviti mengikut kekreatifan
mereka sendiri dan tanpa bantuan guru. Guru akan memastikan keselamatan murid
dan memberi peneguhan positif terhadap hasil kerja murid. Selesai menghasilkan
menjalankan aktiviti ini, murid diminta menceritakan hasil reka bentuk mereka dan sebab mereka menghasilkannya. Murid
lain akan mendengar dan penyoalan dibenarkan. Pada masa yang sama, guru akan memberi sedikit bimbingan terhadap murid.
Aktiviti releksasi diteruskan dengan
memberi ruang kepada murid untuk membersihkan tangan dan berehat. Guru menyoal
murid mengenai perasaan mereka setelah menjalankan aktiviti kedua.
Aktivit
ketiga dinamakan “Istana Pasir”. Aktiviti
ini dijalankan secara berkumpulan. Murid akan dibahagikan kepada dua
kumpulan dan setiap kumpulan akan diberikan satu bekas yang berisi pasir.
Setiap kumpulan diminta untuk menghasilkan istana pasir mengikut kreativiti
mereka sendiri. Dalam kumpulan, murid akan bekerjasama untuk menghasilkan
istana pasir . Setelah selesai menghasilkan istana pasir, setiap kumpulan akan menunjukkan
hasil kerja mereka dan perlu menceritakan ciri yang terdapat pada istana pasir
mereka. Setiap murid dalam kumpulan tersebut perlu bertutur dan menerangkan
satu daripada ciri istana pasir tersebut. Murid lain akan memberikan respon atau
pendapat masing-masing.
Aktiviti
relaksasi disambung dengan memberi peluang murid membasuh tangan dan berehat.
Untuk refleksi, kami meminta murid
melakukan bulatan. Aktiviti ini meminta murid menceritakan pengalaman mereka semasa
sesi dijalankan. Di sini juga murid akan menyatakan perasaan mereka meramas
pasir, membina hasil kerja sendiri dan menghasilkan istana pasir mengikut
kreativiti masing-masing. Sepankang sesi refleksi ini, kami akan menilai respon
dan luahan mereka. Secara tidak langsung, kami juga dapat melihat kemahiran komunikasi serta tahap keyakinan
mereka semakin meningkat.
No comments:
Post a Comment