Teori Pemerolehan Bahasa
Di bawah
teori pemerolehan bahasa, terdapat empat teori lain iaitu, teori behavioris,
teori kognitif, teori mentalis dan teori interaksionalisme.
Teori Behavioris
Teori
ini telah dipelopori oleh Skinner, Pazlov dan Thondike. Teori ini menyatakan
bahawa sesuatu kemahiran termasuk bahasa diperoleh dari persekitaran.
Murid-murid terangsang dan tertarik untuk bertutur. Setiap pertuturan yang
betul diberi ganjaran dan diulang-ulang hingga menjadi kebiasaan. Pembelajaran
bahasa adalah satu proses mekanis. Pengkaji teori ini berpendapat otak manusia
umpama kotak hitam.
Dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa, kemahiran lisan merupakan aspek yang paling
penting daripada kemahiran menulis. Kemahiran menulis merupakan kemahiran kedua
terpenting. Oleh sebab itu, guru haruslah mengajar lisan terlebih dahulu dan
memberi penekanan kepada latihan lisan, kemudian diikuti dengan kemahiran
menulis. Oleh sebab bahasa merupakan satu tabiat atau kebiasaan, guru perlu
mengutamakan latih tubi. Maksudnya, guru perlu memberi latihan yang mencukupi
untuk murid sehingga seseorang murid itu berjaya menguasai dan memahami sistem
bahasa yang dipelajari. Selain itu, hukum tatabahasa tidak perlu dipelajari
secara formal oleh murid-murid.
Dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran, guru perlu bermula dengan pola yang mudah
kemudian beralih kepada yang lebih sukar. Guru juga boleh bermula dari unit
terkecil kepada unit yang lebih besar (binaan). Perkara ini boleh memudahkan
murid-murid memahami tajuk yang dipelajari.
Di
samping itu, guru juga perlu kreatif menyediakan bahan rangsangan bagi menarik
minat murid-murid untuk mempelajari tajuk yang disampaikan. Pada masa yang
sama, guru juga harus menyediakan ganjaran kepada tindakan atau jawapan yang
tepat. Ganjaran yang diberi ini dapat membuat murid tersebut terus mengulangi
perkara yang betul sehingga menjadikannya tindakan yang bersifat automatis.
Oleh sebab, pembelajaran merupakan satu proses rangsangan dan tindak balas,
guru perlu memainkan peranannya sebagai penggerak dan pengalak untuk menarik
minat murid ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung.
Berikutnya,
guru merupakan contoh atau model kepada murid-murid. Setiap perbuatan dan
percakapan guru akan dicontohi dan menjadi ikutan murid. Oleh sebab itu, guru
memainkan peranan yang penting dalam menggunakan bahasa yang betul untuk
dicontohi murid.
Teori Kognitif
Teori
kognitif dipelopori oleh Jean Piaget da Gestalt. Teori kognitif merupakan
proses mental yang memainkan peranan penting untuk memperoleh bahasa, khususnya
bahasa pertama (bahasa ibunda). Kanak-kanak mempunyai keupayaan khusus untuk
mendengar, mentafsir bunyi-bunyi bahasa yang didengar. Kanak-kanak juga
memperoleh bahasa pertama dalam masa yang amat singkat iaitu 4 sehingga 5 tahun sahaja.
Pembelajaran
bahasa ialah proses mental (berfikir). Oleh sebab itu, kanak-kanak perlu
mempunyai pengetahuan untuk memahami bahasa (makna) dan bukanlah bergantung
pada latihan giat semata-mata. Kesalahan yang dilakukan murid bukan kegagalan
tetapi percubaan yang baik. Teori ini juga menyatakan kanak-kanak belajar
berdasakan konsep cuba jaya. Maksudnya di sini, murid-murid akan diberi peluang
untuk cuba menjawab soalan sehingga mereka berjaya melaksanakannya. Peranan
guru dalam memberi latihan pula, guru tidak harus memberi latihan yang
berbentuk kebiasaan yang automatis tetapi memberi latihan yang membina
kecekapan dengan menggunakan rumus-rumus yang dibentuk. Menurut teori ini
tulisan dan bacaan adalah diutamakan kerana sebagai peneguhan kepada lisan.
Oleh sebab itu, guru perlu mengutamakan penulisan dan pembacaan.
Teori Mentalis
Teori
ini dipelopori oleh Noam Chomsky. Menurut Noam Chomsky, kanak-kanak dilahirkan
dengan keupayaan Language Acquisition Device (LAD). Kanak-kanak mendengar
bahasa di persekitaran mereka. Berdasarkan situasi sebenar, mereka mendengar,
menganalisis, membentuk konsep dan rumus tatabahasa. Kemudian mereka akan
membentuk ayat. Menurut Noam Chomsky, kanak-kanak mula bertutur dalam bahasa
pertama mereka ketika mereka berumur lapan belas bulan. Penguasaan sebutan
(struktur luaran) adakala tidak sama dengan penguasaan rumus tatabahasa dan
makna (struktur dalaman) walaupun penguasaan bahasa luaran bergantung kepada
keupayaan bahasa dalaman.
Di dalam
pengajaran dan pembelajaran, setiap murid seharusnya berupaya menguasai bahasa
dengan sempurna kerana mereka mempunyai LAD. Guru perlu mengajar bahasa secara
deduktif. Manakala tatabahasa pula diajar secara langsung dan berstruktur. Pada
masa yang sama, mereka perlu menguasai rumus tatabahasa agar mereka dapat
menggunakannya secara kreatif. Maksudnya di sini, murid dapat menghasilkan
ayat-ayat baharu.
Selain
itu, guru digalakkan memberi peluang kepada murid untuk berfikir ketika
pengajaran dan pembelajaran bahasa. Hal ini kerana mereka dapat membina konsep
dan makna.Ketika pengajaran dan pembelajaran berlangsung, murid perlu
didedahkan dengan bahan-bahan sebenar (authentik) bukan bahan yang diada-adakan.
Pengajaran dan pembelajaran bahasa juga mementingkan kemahiran membaca dan
menulis dan tidak mengabaikan kemahiran mendengar dan bertutur. Dari aspek
memberi latihan pula, guru perlulah memberi latihan-latihan yang membina
kecekapan dengan menggunakan rumus bahasa secara kreatif. Selain itu, guru
digalak menyedarkan kesilapan murid dan menggalakkan murid membaiki kesilapan
yang dilakukan berdasarkan pengetahuan rumus yang telah dipelajarinya.
Teori Interaksionalis
Teori
ini dipelopori oleh Halliday. Teori ini menerangkan perkembangan bahasa
kanak-kanak melibatkan interaksi bahasa dan proses mental. Kanak-kanak
memperoleh bahasa kerana mereka mempunyai keperluan untuk berinteraksi dengan
ahli keluarga dan masyarakat. Sebagai ahli masyarakat, mereka juga seharusnya
mempunyai kemampuan menguasai kemahiran menggambarkan pemikiran dalam bentuk
bahasa yang sesuai dengan situasi sosial. Ketika kanak-kanak berinteraksi,
mereka akan menguasai makna yang lebih tepat. Teori ini lebih memberi penekanan
dalam membina keyakinan berkomunikasi idea atau makna.
Dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa, penyampaian makna yang tepat adalah penting
untuk berinteraksi di samping struktur tatabahasa yang betul. Oleh sebab itu,
makna dan tatabahasa diajar serentak. Murid juga harus didedahkan kepada
situasi linguistik untuk membolehkan mereka menggunakan bahasa dalam interaksi
yang berkesan. Guru perlulah mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan dan menarik supaya dapat memberi makna kepada murid. Dari aspek
kesilapan yang dilakukan oleh murid, guru tidak perlu membaiki kesilapan bahasa
murid. Guru hanya menyedarkan murid sama ada bentuk atau struktur yang mereka
guna itu betul atau salah. Kemudian, guru meminta mereka membetulkan sendiri.
Guru juga boleh menggunakan teknik latih tubi yang bermakna secara sedikit
untuk mendedahkan struktur ayat.
No comments:
Post a Comment