KEKUATAN
DAN KELEMAHAN SETIAP PENDEKATAN
PEMBELAJARAN
Kekuatan
- Dapat menimbulkan rasa minat murid untuk belajar kerana murid semua murid terlibat dalam kelas.
- Menimbulkan rasa yakin setiap murid kerana murid dapat menyampaikan idea secara bebas.
- Dapat memahami minat murid dengan lebih mendalam dengan ini mudah bagi guru dalam proses pengajaran.
- Interaksi guru dengan murid akan lebih lancar dengan guru memberikan fokus sepenuhnya kepada murid.
- Banyak masa diperuntukkan untuk aktiviti murid sahaja.
- Murid terlibat secara aktif dalam pembelajaran mereka.
- Guru dapat mengetahui tahap kemampuan murid.
Kelemahan
- Tumpuan tidak boleh diberi kepada keseluruhan murid kerana jumlah pelajar yang ramai menyebabkan guru sukar untuk memberi perhatian kepada tiap-tiap murid.
- Penglibatan setiap pelajar tidak menyeluruh.
- Faktor masa iaitu masa yang terhad yang diperuntukkan kepada guru akan menyebabkan apa yang ingin disampaikan oleh guru tidak tercapai.
- Kawalan kelas tidak menyeluruh menjadikan kelas tidak teratur dan tidak bagus.
- Potensi murid yang berbeza-beza dalam kelas menyukarkan guru semasa dalam proses pembelajaran.
- Guru perlu berusaha mencari strategi atau cara yang sesuai dan menarik kerana dalam sesebuah kelas murid-murid adalah berbeza daripada pelbagai segi mental, fizikal, dan emosi
Aktiviti yang dapat dijalankan :
- Lakonan
- Pidato
- Wawancara
- Dialog
- Nyayian
- Tarian
- Kuiz
Kekuatan
- Pembelajaran dapat dijalankan dalam suasana yang seronok.
- Menarik minat murid untuk memberi lebih fokos terhadap pembelajaran dalam kelas dengan memberi tumpuan yang sepenuhnya.
- Membuatkan murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap guru.
- Interaksi berlaku antara guru dengan bahan pengajaran atau murid dengan bahan pengajaran
- Objektif pelajaran tercapai kerana dengan penggunaan bahan pelajaran murid akan dapat menguasai kemahiran dan kecekapan dengan menggunakan bahan.
- Bahan dapat digunakan sepenuhnya dalam langkah pembelajaran.
- Penggunaan bahan dapat membina kemahiran yang ada setiap murid.
- Sifat sosial yang positif dapat dipupuk melalui kaedah berkumpulan yang melibatkan bahan pembelajaran.
- Membaca menggunakan buku teks.
- Murid menggunakan kad kerja untuk
- Kotak beracun
- Kerusi muzik
- Muzik berirama
Pendekatan berpusatkan projek
Kekuatan
- Pembelajaran dalam kelas lebih aktif.
- Sifat kepimpinan murid dapat dibentuk.
- Memupuk nilai murni dalam murid dengan sifat tanggungjawab,hormat-menghormati, sopan santun, kerjasama antara kumpulan dan sebagainya.
- Murid-murid lebih mengenali antara satu sama lain.
- Memperkembangkan daya kreatif murid dan memperluaskan pengalaman murid semasa menjalankan projek.
- Membantu murid bekerjasama dan menanamkan sikap positif dalam menghasilkan sesuatu projek.
- Murid memperoleh kejayaan dan perasaan kepuasan jika dapat menyelesaikan projek.
Kelemahan
- Aspek keselamatan.
- Kawalan murid tidak dapat diberi perhatian sepenuhnya.
- Masa yang terhad diperuntukkan untuk menjalankan projek kadang kala tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya semasa dalam pembelajaran dan pengajaran.
- Guru perlu memberi bimbingan kepada murid untuk memastikan mereka tidak terkeluar daripada hasil pembelajaran yang hendak dicapai.
No comments:
Post a Comment