Sejauh manakah kaedah penemuan boleh diaplikasikan di dalam bilik darjah di Malaysia?
Di Malaysia, situasi di dalam bilik
darjah tidak begitu menggalakkan untuk penggunaan
kaedah penemuan. Nisbah guru dengan murid adalah sangat tinggi. Bilangan murid
yang ramai di dalam sesebuah kelas, antara 35 hingga 50 orang murid,
terutamanya di bandar, menyukarkan pengaplikasian kaedah penemuan di dalam
bilik darjah. Bilangan murid yang ramai
itu menyukarkan guru menjadi pemudah cara dan pembimbing murid. Selain itu, saiz fizikal bilik darjah juga
kecil dibandingkan dengan bilangan murid. Implikasinya, kerusi meja
terpaksa disusun mengikut cara tradisional, iaitu baris demi baris. Susunan
sedemikian, termasuk ruang yang sempit
di dalam bilik darjah kurang sesuai untuk menjalankan pelbagai aktiviti kaedah
penemuan. Pergerakan murid terhad
untuk menjalankan aktiviti dan hal ini menjejaskan kejayaan kaedah penemuan.
Pada hari ini, walau pun kerajaan telah banyak berbelanja untuk melengkapkan
sekolah dengan pelbagai infrastruktur, masih terdapat banyak sekolah
terutamanya di luar bandar dan pedalaman
yang masih kekurangan kemudahan fizikal dan sumber pembelajaran seperti
komputer, perpustakaan yang kondusif, pusat akeses kendiri, perabot dan bilik
simulasi. Kemudahan dan peralatan sedemikian diperlukan untuk menjalankan
aktiviti kaedah penemuan. Kekurangan kemudahan sedemikian dapat
menjejaskan implementasi kaedah penemuan di dalam bilik darjah di Malaysia
Pengaplikasian kaedah penemuan akan
berjaya jika kerajaan mengambil langkah
untuk memperbaiki situasi di sekolah. Sejak April tahun lepas, kerajaan
telah mengambil beberapa tindakan seperti menyiapkan dan melengkapkan lebih
kurang 90% daripada makmal komputer di seluruh Malaysia. Projek yang tergendala
sekarang sudah mendapat nafas baru dan kerajaan telah memperuntukkan lebih
kewangan untuk menaik taraf kemudahan yang sedia ada. Selain itu, sembilan buah
sekolah baru yang lengkap dengan kemudahan TMK telah dibina. Jika usaha sedemikian
berterusan, hasrat untuk mengimplementasikan kaedah penemuan di dalam bilik
darjah boleh dicapai.
Noktah :
Ceria selalu......
No comments:
Post a Comment